Statut
STATUT
CISTOR STOWARZYSZENIA PARTNERSTWO SPOŁECZNE
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
- CISTOR Stowarzyszenie Partnerstwo Społeczne ( zwane dalej Stowarzyszeniem) działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach oraz innych obowiązujących przepisów prawa. Nazwa skrócona Stowarzyszenia to CISTOR SPS.
- Stowarzyszenie posiada osobowość prawną.
- Stowarzyszenie posługuje się pieczęcią z nazwą stowarzyszenia.
§ 2
- Siedzibą stowarzyszenia jest miasto Toruń.
- Terenem działalności stowarzyszenia jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej z zachowaniem praw państw obcych Stowarzyszenie może działać również za granicą oraz współpracować z innymi organizacjami o podobnych celach statutowych.
§ 3
- Działalność Stowarzyszenia opiera się na pracy społecznej członków.
- Do realizacji swoich zadań Stowarzyszenie może zatrudniać pracowników.
Rozdział II
Cele i zadania stowarzyszenia
§ 4
Celem stowarzyszenia jest niesienie różnorodnych form pomocy osobom potrzebującym, bądź wspieranie takich działań w zakresie socjalnym, społecznym, kulturalnym, edukacyjnym, zawodowym. Aktywizowanie i wszechstronny rozwój społeczeństwa.
§ 5
Stowarzyszenie swoje cele realizuje poprzez współpracę z organizacjami i instytucjami krajowymi i zagranicznymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi a w szczególności poprzez:
- Działalność charytatywną,
- Podtrzymywanie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej,
- Działalność na rzecz mniejszości narodowych,
- Ochronę i promocję zdrowia, propagowanie zdrowego stylu życia, profilaktyka, pomoc w różnych formach osobom uzależnionym i współuzależnionym,
- Działania na rzecz osób niepełnosprawnych oraz wszechstronna pomoc dla osób niepełnosprawnych,
- Upowszechnianie i ochronę praw kobiet oraz działalność na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn,
- Działalność wspomagającą rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości i samozatrudnienia,
- Działalność wspomagającą rozwój wspólnot i społeczności lokalnych,
- Naukę, edukację, oświatę i wychowanie,
- Krajoznawstwo oraz wypoczynek dzieci i młodzieży,
- Upowszechnianie kultury fizycznej i sportu,
- Działania proekologiczne i związane z ochroną środowiska.
- Porządek i bezpieczeństwo publiczne oraz przeciwdziałanie patologiom społecznym,
- Upowszechnianie i ochronę wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji,
- Działania na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami,
- Promocję i organizację wolontariatu,
- Działalność wspomagającą technicznie, szkoleniowo, informacyjnie lub finansowo organizacje pozarządowe oraz podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 3, w zakresie określonym w pkt 1-23 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
- Aktywizowanie społeczeństwa, uczenie samopomocy, usamodzielnianie osób wykluczonych społecznie bądź zagrożonych wykluczeniem społecznym oraz ich rodzin,
- Redagowanie, opiniowanie, promowanie rozwiązań dotyczących wypracowywania standardów w instytucjach: pomocy społecznej, rynku pracy, szeroko rozumianej ekonomii społecznej, monitorowanie i ewaluację w/w działań,
- Promowanie dobrych praktyk z zakresu aktywizacji społecznej i zawodowej,
- Świadczenie pomocy w zakresie materialnym i niematerialnym, poradnictwa psychologicznego, zawodowego, przekwalifikowania zawodowego, pośrednictwa pracy,
- Prowadzenie poradnictwa prawnego w szczególności poradnictwo w zakresie przestrzegania praw obywatelskich i praw człowieka oraz przeciwdziałanie dyskryminacji,
- Organizowanie szkoleń, konferencji, seminariów w szczególności dla osób pracujących, wykluczonych lub podlegających wykluczeniu.
- Współpracowanie i współdziałanie z organami państwowymi, rządowymi i samorządowymi, organizacjami oraz innymi podmiotami i instytucjami,
- Współpracowanie z instytucjami krajowymi i międzynarodowymi w celu realizacji zadań statutowych,
- Diagnozowanie, analizowanie potrzeb w zakresie w/w działalności Stowarzyszenia,
- Prowadzenie reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym,
- Prowadzenie Klubu Integracji Społecznej,
- Prowadzenia Centrum Integracji Społecznej,
- Wspieranie inicjatyw kulturalnych, edukacyjnych, oświatowych oraz prospołecznych,
- Upowszechnianie edukacji, oświaty, wychowania i zdrowia,
- Wspieranie i popularyzowanie kultury polskiej i wiedzy o niej w kraju i za granicą,
- Wspieranie i upowszechnianie dorobku twórców kultury w kraju i za granicą,
- Działanie na rzecz wypromowania wizerunku Torunia,
- Aktywizacja społeczeństwa poprzez kulturę, oświatę w szczególności osób pracujących, zagrożonych wykluczeniem bądź wykluczonych społecznie oraz ich rodzin;
- Wspieranie osób potrzebujących w zakresie socjalnym , społecznym, oświatowym, kulturalnym, edukacyjnym, zdrowotnym,
- Profilaktyka, w tym profilaktyka uzależnień , promocja i ochrona zdrowia.
- Pomoc społeczna i praca na rzecz osób de faworyzowanych.
- Działalność na rzecz osób starszych.
§ 6
- Stowarzyszenie może prowadzić na terenie kraju działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji celów statutowych, na zasadach określonych obowiązującymi przepisami.
- Przedmiotem działalności gospodarczej jest działalność usługowa zgodna ze zgłoszeniem REGON.
- Dochód z działalności gospodarczej służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.
Rozdział III
Członkostwo - Prawa i obowiązki
§ 7
- Członkiem stowarzyszenia może być pełnoletnia osoba fizyczna lub osoba prawna, która przyjmuje do realizacji i popiera jego cele i zadania, została zaakceptowana przez członków Zarządu, wpisana do rejestru członków i opłaciła składkę członkowską.
- Uchwałę w sprawie przyjęcia w poczet podejmuje Zarząd w terminie do 2 miesięcy od złożenia deklaracji. Uchwała odmawiająca przyjęcie w poczet członków stowarzyszenia musi zawierać uzasadnienie i adnotację o możliwości odwołania do Komisji Rewizyjnej.
- Od uchwały Zarządu odmawiającej przyjęcia w poczet członków przysługuje odwołanie do Komisji Rewizyjnej w terminie 14 dni od doręczenia uchwały Zarządu. Odwołanie musi być rozpatrzone w okresie do dwóch miesięcy od dnia jego złożenia.
- Członkiem stowarzyszenia mogą być obywatele polscy oraz cudzoziemcy, rezydenci i nierezydenci.
- Członkowie stowarzyszenia dzielą się na:
- rzeczywistych – pełnoletnie osoby fizyczne,
- wspierających – osoby prawne,
- honorowych.
6.Członek rzeczywisty ma prawo:
- biernego i czynnego wyboru władz Stowarzyszenia,
- zgłaszania postulatów i wniosków pod adresem władz Stowarzyszenia.
- Członek wspierający ma prawo:
- korzystania z rekomendacji i opinii Stowarzyszenia,
- zgłaszania wniosków do władz Stowarzyszenia,
- brania udziału w Walnym Zebraniu Członków Stowarzyszenia z głosem doradczym.
- Członek wspierający jest zobowiązany realizować zadeklarowane świadczenia i opłacać składkę minimalną.
- Osobom fizycznym i prawnym wybitnie zasłużonym dla Stowarzyszenia Zarząd może nadać godność „Honorowego Członka Stowarzyszenia Partnerstwo Społeczne.
- Członek Honorowy ma prawo brania udziału w Walnym Zebraniu Członków Stowarzyszenia z głosem doradczym.
- Tryb nadawania godności „Honorowego Członka Stowarzyszenie Partnerstwo Społeczne” określa Zarząd.
§ 8
- Członkowie przestrzegają postanowień statutu, uchwał Walnego Zebrania Członków oraz uchwał Zarządu.
- Członkowie regularnie opłacają składki członkowskie oraz pozyskują środki na cele statutowe lub uczestniczą w realizacji zadań.
§ 9
- Członkostwo ustaje w razie:
- Dobrowolnej rezygnacji.
- Skreślenia z listy członków z powodu nie wywiązywania się z celów statutowych.
- Działalności niezgodnej ze statutem lub działania na niekorzyść stowarzyszenia.
- Nie opłacenia co najmniej jednej rocznej składki członkowskiej.
- O utracie członkostwa z przyczyn określonych w ust. 1 pkt. 2-4 decyduje Zarząd, członkowi przysługuje odwołanie od decyzji Zarządu do Komisji Rewizyjnej w terminie 14 dni od doręczenia uchwały Zarządu. Odwołanie musi być rozpatrzone w okresie do dwóch miesięcy od dnia jego złożenia.
IV Rozdział
Władze stowarzyszenia
§ 10
Władzami stowarzyszenia są:
- Walne Zebranie Członków.
- Zarząd.
- Komisja Rewizyjna.
§ 11
Kadencja wszystkich władz trwa trzy lata.
§ 12
- Zarząd i Komisję Rewizyjną wybiera Walne Zebranie Członków.
- Wybory są jawne, chyba , że Walne Zebranie Członków uchwali głosowanie tajne.
- W przypadku zmniejszenia się liczby członków Zarządu określonych w § 15 w czasie trwania kadencji, pozostali członkowie Zarządu mogą uzupełnić jego skład poprzez kooptację z członków stowarzyszenia. W skład Zarządu nie można dokooptować więcej niż jednej osoby. Osoby, które zostały członkami Zarządu w trybie kooptacji muszą zostać zatwierdzone na najbliższym Walnym Zebraniu Członków Stowarzyszenia. W przypadku braku takiej zgody Walne Zebranie dokonuje wyboru nowych członków Zarządu w miejsce osoby dokooptowanej.
- W przypadku zmniejszenia się liczby członków Komisji Rewizyjnej określonych w § 17 przed upływem kadencji pozostali członkowie Komisji Rewizyjnej mogą dokooptować w jej skład tylko jedną osobę z członków stowarzyszenia. Dokonana kooptacja wymaga zatwierdzenia przez Walne Zebranie Członków. W przypadku braku takiej zgody Walne Zebranie dokonuje wyboru nowego członka Komisji Rewizyjnej w miejsce osoby dokooptowanej.
§ 13
- Walne Zebranie Członków może mieć formę zwyczajnego bądź nadzwyczajnego.
- Zarząd zwołuje Zwyczajne Walne Zebranie Członków raz w roku.
- Nadzwyczajne Zebranie Członków jest zwoływane na wniosek Komisji Rewizyjnej lub 2/3 członków Stowarzyszenia przez Zarząd i obraduje tylko nad sprawami dla których zostało zwołane.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie powinno się odbyć w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku do Zarządu.
- Powiadomienie o Walnym Zebraniu Członków musi być wystosowane w formie pisemnej na 14 dni przed planowanym posiedzeniem ( dopuszcza się przesłanie powiadomienia za pośrednictwem poczty elektronicznej).
- W Walnym Zebraniu Członków mogą brać udział tylko członkowie stowarzyszenia, zaproszeni przez władze stowarzyszenia goście oraz osoby lub reprezentanci tych osób, których uprawnienia wynikają z przepisów prawa.
- Walne Zebranie Członków podejmuje uchwały zwykłą większością głosów o ile dalsze przepisy statutu nie stanowią inaczej.
§ 14
Do walnego zebrania członków należy:
- Uchwalanie zmian statutu .
- Wybieranie członków Zarządu z określeniem funkcji poszczególnych osób, za wyjątkiem składu pierwszego Zarządu powoływanego przez założycieli.
- Wybieranie członków Komisji Rewizyjnej .
- Ocenianie i nakreślanie kierunków działalności.
- Ustalanie wysokości składek członkowskich.
- Udzielanie absolutorium członkom Zarządu.
- Przyjmowanie sprawozdania Komisji Rewizyjnej i Zarządu.
- Podejmowanie uchwał w sprawie rozwiązania stowarzyszenia i przeznaczeniu majątku po jego rozwiązaniu.
- Rozpatrywanie innych spraw wniesionych pod obrady walnego zebrania członków przez władze Stowarzyszenia.
- Rozpatrywanie i zatwierdzenie sprawozdania finansowego za dany rok.
§ 14`
-
- Do ważności uchwał Walnego Zebrania Członków dotyczących § 14 pkt 1 niezbędna jest obecność co najmniej
połowy członków Stowarzyszenia.
2. Walne Zebranie Członków podejmuje uchwały dotyczące § 14 pkt 1 zwykłą większością głosów.
§ 15
- Do kompetencji Zarządu należy w szczególności podejmowanie uchwał we wszystkich sprawach stowarzyszenia nie zastrzeżonych do kompetencji innych władz stowarzyszenia oraz zapewnienie wykonywania uchwał Walnego Zebrania Członków.
- Zebrania Zarządu odbywają się co najmniej raz na 2 miesiące.
- Zarząd składa się z trzech osób : Prezesa, Sekretarza i Skarbnika
- Zebrania Zarządu są zwoływane przez Prezesa lub inną osobę z Zarządu upoważnioną przez Prezesa.
- Uchwały zapadają zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej dwóch członków Zarządu. W wypadku równej ilości głosów - za i przeciw uchwale - decyduje głos Prezesa.
- Zobowiązania w imieniu stowarzyszenia do swej ważności wymagają spełnienia warunków określonych w § 22.
- Członkowie zarządu nie mogą być karani za przestępstwo umyślne. Zobowiązuje się członków zarządu do złożenia oświadczeń w w/w kwestii.
- Zarząd działa na podstawie Regulaminu zatwierdzonego przez Komisję Rewizyjną.
§ 16
Do obowiązków Zarządu należy:
- Zarządzanie majątkiem i funduszami.
- Zaciąganie zobowiązań w ramach zatwierdzonego budżetu.
- Uchwalanie planów działania i preliminarzy budżetowych
- Składanie sprawozdań na Walnym Zebraniu Członków.
- Nabywanie, zbywanie i obciążanie majątku stowarzyszenia.
- Opracowywanie harmonogramu działania.
- Przyjmowanie członków stowarzyszenia.
- Reprezentowanie stowarzyszenie na zewnątrz.
- Współpraca z instytucjami i organizacjami, z którymi stowarzyszenie współdziała.
- Podejmowanie uchwał dotyczących funkcjonowania stowarzyszenia.
- Uchwalanie regulaminów.
- Ustalanie wzorów znaków i pieczęci i zasad ich używania
- Powoływanie kapituły, której celem będzie przyznawanie wyróżnień osobom i instytucjom wspierającym stowarzyszenie.
- Zawieranie umów, porozumień, udzielanie pełnomocnictw.
- Powołanie Klubu Integracji Społecznej, nadanie mu regulaminu, który będzie określał jego strukturę wewnętrzną i zasady działania zgodnie z Ustawą o zatrudnieniu socjalnym ( Dz. U. z 2003 r. Nr 122, poz. 1143 ze zm.)
- Złożenie wniosku o przyznanie statusu Centrum Integracji Społecznej, powołanie Centrum, określenie jego struktury wewnętrznej i zasad działania zgodnie z Ustawą o zatrudnieniu socjalnym ( Dz. U. z 2003 r. Nr 122, poz. 1143 ze zm.)
- Przekładania sprawozdań z działalności Centrum Integracji Społecznej i Klubu Integracji Społecznej na Walnym Zebraniu Członków.
- Decydowanie o innych sprawach mających znaczenie dla rozwoju działalności Stowarzyszenia, a nie zastrzeżonych do kompetencji innych władz.
- Zarząd może powoływać i prowadzić zakłady, biura i przedstawicielstwa
- Organizację i tryb pracy powołanych zakładów, biur i przedstawicielstw określa regulamin zatwierdzony przez Komisję Rewizyjną.
§ 17
1. Komisja Rewizyjna składa się od dwóch do pięciu członków, w tym z przewodniczącego.
2. Członkiem Komisji Rewizyjnej nie może być osoba, która zasiada w Zarządzie Stowarzyszenia lub jest etatowym pracownikiem Stowarzyszenia.
3. Do obowiązków Komisji Rewizyjnej należy:
- Badanie sprawozdania finansowego Zarządu.
- Badanie realizacji zadań opisanych w sprawozdaniu finansowym.
- Badanie realizacji dotacji, zadań zleconych, grantów i innych środków finansowych oraz rzeczowych pozyskiwanych przez stowarzyszenie.
- Składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu Członków.
- Rozpatrywanie odwołania w sprawie odmowy przyjęcia w poczet członków stowarzyszenia.
- Rozpatrywanie odwołania w sprawie utraty członkowstwa w stowarzyszeniu.
- Zatwierdzanie Regulaminu Zarządu i ustalanie zasad i warunków wynagradzania Zarządu.
- Zatwierdzenie regulaminu określającego organizację i tryb pracy powołanych zakładów, biur i przedstawicielstw powołanych przez Zarząd.
4. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą być karani za przestępstwo popełnione z winy umyślnej. Zobowiązuje się członków Komisji Rewizyjnej do złożenia oświadczeń w w/w kwestii.
5. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą być skoligaceni z Członkami Zarządu i nie może być między nimi zależności służbowych.
6. Uchwały Komisji Rewizyjnej podejmowane są w głosowaniu jawnym i zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy liczby członków Komisji. W przypadku równego rozkładu głosów decydujący głos ma przewodniczący komisji.
§ 18
Komisja Rewizyjna może ponad to:
- Zwoływać nadzwyczajne Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia, które obraduje tylko nad sprawami dla których zostało zwołane.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie powinno się odbyć w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku do Zarządu przez Komisję Rewizyjną.
§ 19
Komisja Rewizyjna ma prawo zwołać Zarząd w każdym terminie.
Rozdział V
Majątek stowarzyszenia.
§ 20
Na majątek stowarzyszenia składają się wpływy ze:
- Składek członkowskich.
- Darowizn gotówkowych i rzeczowych.
- Spadków i zapisów.
- Dochodów z majątku stowarzyszenia oraz ofiarności publicznej.
- Dochodów ze wszelkiego rodzaju imprez organizowanych przez stowarzyszenie.
- Dotacji, zleceń oraz grantów na realizację zadań.
- Innych wpłat prawem nie zakazanych.
- Z odpłatnej działalności statutowej.
- Z działalności gospodarczej
- Z przychodów finansowych
§ 20`
Stowarzyszenie nie przyjmuje wpłat gotówkowych w kwocie równej lub przekraczającej 15.000,- euro , również w drodze więcej niż jednej operacji.
§ 21
- Majątkiem zarządza i rozporządza Zarząd.
- Majątek może być używany wyłącznie na cele statutowe.
- Obowiązuje zakaz przekazywania lub wykorzystywania majątku organizacji na rzecz członków, pracowników, członków organów organizacji oraz osób im bliskich na innych zasadach niż w stosunku do osób nie związanych z organizacją.
- Obowiązuje zakaz udzielania pożyczek członkom, członkom organów organizacji, pracownikom lub ich rodzinom.
§ 22
Do zaciągania zobowiązań majątkowych oraz składania oświadczeń woli w imieniu Stowarzyszenia upoważnionych jest dwóch członków Zarządu łącznie.
Rozdział VI
Postanowienia końcowe
§ 23
- O rozwiązaniu stowarzyszenia decyduje Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia większością 2/3 głosów przy obecności nie mniejszej niż 50% członków wpisanych do rejestru członków stowarzyszenia.
- Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia w przypadku podjęcia decyzji o rozwiązaniu stowarzyszenia podejmuje uchwałę w sprawie majątku stowarzyszenia.
- W przypadku rozwiązania stowarzyszenia na podstawie własnej uchwały, likwidatorami stowarzyszenia są członkowie Zarządu.
§ 24
W kwestiach nieuregulowanych niniejszym statutem mają zastosowanie postanowienia ustawy prawo o stowarzyszeniach oraz inne obowiązujące przepisy prawa.